Temautställningar

Årets temautställningar är fyra till antalet.

I år det 30 år sedan de första riktiga 16-bitars hemdatorerna. Visserligen hade Apple lanserat sin kontorsdator Macintosh och Sinclair släppt sin 8/16-bitars QL redan 1984, men först i och med lanseringarna av Atari ST och Amiga skedde den stora 16-bitarsrevolutionen i hemmet.

Amiga 1000 Amiga 30 år

Företaget Hi-Toro, senare Amiga, påbörjade 1982 utveckling av en ny spelkonsol. Efter TV-spelskraschen 1983 ändrades fokus till att göra en prisvärd, lättanvänd hemdator som kunde spela marknadens vassaste spel. En prototyp av den nya datorn med arbetsnamnet Lorraine visades på mässan CES i januari 1984.

Lorraine blev en succé på mässan, men då pengarna var slut lånade Atari ut en halv miljon dollar mot att de skulle få ta över all teknologi om inte Amiga kunde betala tillbaks lånet före ett visst datum. Vid det här laget kom Commodore in i bilden och betalade så bra per aktie att de kunde lösa ut Ataris lån. Commodore fortsatte att utveckla Amiga-datorn och lanserade den i juli 1985 med hjälp av Andy Warhol och Debbie Harry. Första modellen Amiga 1000 började säljas i september samma år, men sålde dock dåligt i början, och försäljningen tog riktig fart först med Amiga 500 från 1987.

Amigan är ansedd som en av de datorer som tekniskt varit längst före sin tid, men trots bra prestanda och pris förblev den en speldator som inte kunde konkurrera ut PC-kompatibler och Mac. Förutom till spel blev dock Amigan populär i TV-studior tack vare att man på ett billigt sätt kunde koppla in ett genlock och lägga grafik ovanpå en bild.

På Retrogathering kommer man kunna se några av de klassiska modellerna, från första Amiga 1000 till Amiga 1200 och CD32 som var några av de sista maskinerna innan Commodores konkurs.

Atari 1040STf Atari ST 30 år

Efter att Jack Tramiel blivit tvungen att lämna sitt eget företag Commodore i januari 1984, förvärvade han med sina söner Ataris avdelning för konsumentprodukter. Då Atari blev snuvade på Amiga-tekniken, valde man att utveckla en snarlik dator och skyndade sig att få den klar före Commodores Amiga.

Den första Atari ST släpptes i juni 1985, en månad före Amigans lansering och tre månader före dess att Amiga 1000 började säljas. Det grafiska operativsystemet i Atari ST heter GEM och kom från Digital Research, kanske bäst känt för det textbaserade systemet CP/M några år innan. Microsoft erbjöd att porta Windows till Atari ST, men det skulle ha tagit för lång tid. Bland hårdvarufinesserna som gjorde att ST stod ut kan nämnas inbyggt MIDI-gränssnitt, vilket gjorde den särskilt populär bland musiker.

Många modeller passerade under åren – 260ST, 520ST och 1040ST där man fick koppla till extern diskettstation, STF med inbyggd diskettstation, STM med inbyggd RF-modulator så den kunde kopplas till TV, STFM med både diskettstation och RF-modulator, STE med förbättrad grafik, Mega-modellerna med löstagbart tangentbord och hårddisk, Mega STE och TT som var en avancerad arbetsstation.

Sista modellserien var Falcon från 1992, med kraftfull 68030-processor och nästan mytomspunnen digital signalprocessor, DSP som gör den extra vass men som också gjorde den relativt dyr, och är än idag eftertraktade bland samlare och användare.

På Retrogathering visar vi upp ett antal olika Atari ST-datorer, både sammankopplade och var för sig.

Bomberman Bomberman

Japanska spelföretaget Hudson Soft släppte 1983 spelet Bomber Man till datorerna MSX, NEC PC-8801 och PC-6601, Sharp MZ-700 och Fujitsu FM-7. I Europa såldes spelet till MSX och ZX Spectrum som Eric and the Floaters.

Första versionen för Nintendos maskiner släpptes till Famicom i december 1985, och det var här som karaktären fick sitt typiska utseende och spelet sina regler och beteenden. Sedan dess har spelserien dykt upp på de flesta konsoler och en del hemdatorer, totalt en bra bit över 30 olika format!

På Retrogathering visar samlaren Kahn från SNDB upp sin egen Bomberman-samling!

BilspelBilspel genom tiderna

Tennis må ha varit först i och med Magnavox och Atari Pong, men bilspelen kom inte långt efteråt. Redan 1973 gjorde Atari ett rymdrally vid namn Space Race, och året efteråt kom Speed Race från Taito, med scrollande vägbana. Flera spel följde, och 1976 gjorde Atari det första spelet med förstapersons perspektiv i form av Night Driver, där man visserligen inte såg bilen men man såg vägstolparna i sidan. Här någonstans kom också det våldsamma spelet Death Race 2000 som gick ut på att köra över folk.

Åren gick och spelen blev allt bättre. Pole Position från Namco/Atari blev 1982 års stora bilspel. Några andra spel från 80-talet som kan nämnas är Konamis Road Fighter, Epyx Pitstop II, och det mycket förarrealistiska REVS till BBC Micro av Geoff Crammond. Introduktionen av 16-bitarskretsar och sprite-scaling gav upphov till allt bättre spel, vem minns inte Segas Out Run med stol som vickade och skakade?

1990-talet erbjöd alltmer realistiska spel, från Segas Virtua Racing till Nintendos Mario Kart-serie, EA:s ännu verksamma Need For Speed-serie, spel som Gran Turismo, Colin McRae Rally och mer ovanliga varianter som Crazy Taxi.

På Retrogathering visas ett litet och personligt utvalt utbud av spel från hela tidsepoken, både kända och mindre kända spel. Titta i montern för att se hur många du känner igen!