Föreläsare: David Wise och Kevin Bayliss

I år har vi äran att presentera årets hedersgäster: Kevin Bayliss och David Wise, två stycken veteraner som jobbat med spelutveckling sedan 80-talet och under sin tid på brittiska Rare utvecklat åtskilliga spel till NES, Super Nintendo, Nintendo 64 och andra konsoler som bl.a. Donkey Kong Country, Battletoads och Perfect Dark.

Kevin Bayliss

Kevin Bayliss (Twitter)
Grafiker som i mer än 30 år skapat spelkaraktärer och designar fortfarande såväl i 3D som 2D. Kevin började sin karriär på Rare 1987. Företaget var fortfarande litet, men hade börjat växa och lämnat hemdatorerna bakom sig för att koncentrera sig på NES som blivit enormt populär. Han skapade koncept, producerade grafik och animationer för spel som Donkey Kong Country, Diddy Kong Racing, Battletoads, Killer Instinct, Perfect Dark Zero, Star Fox Adventures och flera andra titlar. Som kuriosa har han även lånat ut sin röst till flera karaktärer.

Idag jobbar Bayliss på Playtonic Games, en liten studio som grundades av tidigare Rare-anställda. Deras första spel: Yooka-Laylee, har kallats en spirituell uppföljare till Banjo-Kazooie.

David Wise-orchestra-EDIT

David Wise (Twitter, Hemsida)
Musiker som anställdes medan Rare fortfarande kallades för Ashby Computer and Graphics 1985. Han arbetade i en musikaffär när Rares grundare Chris och Tim Stamper kom på besök. Wise gav dem en demonstration av Yamaha CX5, en MSX-dator som var byggd för musikskapande. Bröderna Stamper blev imponerade och anlitade honom för att göra musik till deras spel. Wise var studions enda kompositör fram till 1994 och gjorde musik till spel som bl.a. Donkey Kong Country, Battletoads, Cobra Triangle och Star Fox Adventures.

2009 slutade David Wise hos Rare och började istället frilansa. Han har sedan dess skapat musik till bl.a. Donkey Kong Country: Tropical Freeze, Snake Pass av Sumo Digital, plattformsspelet Yooka-Laylee och arbetar med det kommande Battletoads till Xbox One.

 

Rare
Den brittiska spelutvecklaren Rare är en av världens äldsta spelstudios som fortfarande är verksamma. Studion startades 1982 under företagsnamnet Ashby Computers and Graphics, men utåt användes varumärket Ultimate Play the Game. Grundarna var bröderna Tim och Chris Stamper, deras vän John Lathbury och Tims flickvän Carole Ward. Stamper-bröderna hade enligt utsago erfarenhet av arkadspel, men såg en stor potential i den växande marknaden för spel hemma med hemdatorerna som tågade in i var mans hem. De utvecklade åtskilliga till plattformar som VIC-20, ZX Spectrum och BBC Micro.

rarestaf
Rare på 80-talet, fotot syntes som ett easter egg i Grabbed by the Ghoulies. Förutom bröderna Stamper syns även David Wise och Kevin Bayliss i fotot.

Bolaget och dess rättigheter såldes till US Gold, strax innan det skedde hade de 1985 börjat utveckla spel under företagsnamnet Rare och fortsatte den dagliga verksamheten där. Rare var tidigt ute att uppvakta Nintendo eftersom de insåg att NES kommer bli stor. Utan några utvecklingskit så skapade de teknikdemos till NES som de visade upp för Nintendo som blev djup imponerade. Det ledde till att Rare skapade först Slalom till NES och sedan flera högkvalitativa titlar som RC Pro Am, Snake Rattle ’n Roll och Battletoads.

Rare-NES
Battletoads, Cobra Triangle och Snake Rattle ’n Roll.

Medan Rare gick från styrka till styrka så köpte Nintendo in sig i bolaget och ökade sin ägarandel steg för steg. Under Super Nintendo-eran så utvecklade Rare en modern version av Nintendos klassiska Donkey Kong med hjälp av Silicon Graphics-datorer som renderade 3D-grafik. Resultatet Donkey Kong Country blev en enorm succé både kommersiellt och kritikerrosat. Det gjorde att Nintendo lyckades slå tillbaka mot konkurrenten Sega som med sin Mega Drive och Sonic tagit marknadsandelar.

Efter flera framgångsrika spelserier som Killer Instinct, Perfect Dark, Banjo Kazooie och Conker, så köptes Rare upp av Microsoft 2002. Rare behöll rättigheterna till sina egna varumärken, vilket betydde att flera av deras spel fortsatte på Xbox. På senare år har de mest varit kända för onlineäventyret Sea of Thieves till Xbox One och PC.

 

Playtonic Games
En brittisk studio som grundades 2014. Merparten av Playtonic Games består av tidigare Rare-anställda. Här om året, 2017, så släppte de sitt första spel: Yooka-Laylee, som har kallats en spirituell uppföljare till Banjo-Kazooie. För stora delar av teamet som jobbat med just Banjo-Kazooie så var det nostalgiskt och roligt att skapa Yooka-Laylee. Spelet togs emot väl av svenska media, t.ex. PC Gamer 91/100, Gamereactor 9/10 och Varvat 8/10. Uppföljaren Yooka-Laylee and the Impossible Lair som släpps redan 8 oktober, drygt en vecka efter Retrogathering. Det spelet har en del likheter med Donkey Kong Country då det är ett sidscrollande plattformsspel fast uppbyggd av 3D-grafik. Dessutom arbetar de på ett kommande hemligt projekt som växer Playtonic ytterligare.

YookaLaylee

 

Salamandos
Med sig till Retrogathering 2019 har Baylis och Wise även ett nytt projekt i Salamandos, ett koncept inspirerat av deras kollektiva arbete under senaste 30 åren. 

Salmandos