Föreläsare: Carl-Henrik Skårstedt

En verklig veteran inom den svenska spelbranschen som gjorde retrospel innan de blev retrospel.

Carl-Henrik Skårstedt är en av årets hedersgäster på Retrogathering som kommer att berätta om sin karriär och spel han har varit med och utvecklat.

Foto: Andreas Göransson

Carl-Henrik Skårstedt lärde sig att programmera på Commodore 64 och var ordförande på Kalmar Datorklubb på 80-talet. Klubben var en del av studieförbundet TBV och fungerade som en mötesplats för folk inom demoscenen. Personer från grupper som Heptagon och Fairlight träffades där på lördagar. Därefter blev Carl-Henrik cirkelledare på Blå Huset med Medborgarskolan i Kungsbacka. Även det en hubb för demoscenen. Då var det Amiga och Atari ST som gällde och grupper som Rebels och The Silents. Carl-Henrik kom under aliaset Alta att bli medlem i båda grupperna under olika tillfällen.

När demoscenen saktade ner så sökte Carl-Henrik jobb på norska Funcom. Eftersom de sett demos han medverkat i anställde de honom i början av 1994. Att det blev Funcom beror på att det inte fanns särskilt många spelstudios i Sverige. Enda framgångssagan var Digital Illusions med Pinball Dreams. Funcom var ett relativt nytt företag grundat 1993. Trots det lyckades de snabbt övertyga företag som SNK, SEGA, Nintendo och Sunsoft att utveckla spel åt dem. På Funcom i Oslo programmerade Carl-Henrik spel som Disney’s Pocahontas och NBA Hang Time till Mega Drive.

Carl-Henrik Skårstedt gjorde sedan internationell karriär och hamnade USA där han bland annat på Luxoflux arbetade med True Crime-serien, var med i utvecklingen av Pokémon Go och jobbade några år med Shovel Knight-spel hos Yacht Club Games. 2020 flyttade Carl-Henrik hem och är numera på Bitwave där han portat Toaplans arkadklassiker som Truxton och Out Zone till PC.

På sin fritid programmerar Carl-Henrik fortsatt mycket C64 och har varit flitig i att ta fram nya spel. Det mest kända På sin fritid programmerar Carl-Henrik fortsatt mycket C64 och har varit flitig i att ta fram nya spel. Det mest kända heter Space Moguls som fick 2018 en kommersiell release av Protovision. Du finner hans övriga C64-spel på Spacemoguls.itch.io och kan följa honom på Twitter och Instagram.

Spel som Carl-Henrik Skårstedt arbetat med:

A Dinosaur’s Tale1994Mega Drive
Daze Before Christmas1994Mega Drive, SNES
Fatal Fury Special1994Mega CD
Samurai Shodown1995Mega CD
Disney’s Pocahontas1996Mega Drive
Nightmare Circus1996Mega Drive
NBA Hangtime1996Mega Drive, SNES
Pac-Man World 22002PC, PS2, Xbox, GameCube
True Crime: Streets of LA2003PC, PS2, Xbox
Shrek 22004PS2, Xbox
True Crime: New York City 2005PC, PS2, Xbox, GameCube
Kung Fu Panda 2008PC, PS2, Xbox 360, Wii
Transformers: Revenge of the Fallen2009PC, Xbox 360
PlayStation All-Stars Battle Royale 2012PS3
Sonic Boom: Rise of Lyric2014Wii U
Pokémon Go2016iOS, Android
Shovel Knight: Spector of Torment2017PC, PS4, Switch, 3DS
Space Moguls2018C64
Space Orbs2019C64
Nono Pixie2019C64
Witch Day2019C64
Witch Rescue Service – smoothly and with style –2020C64
Lost in Random2021PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S, Switch
Cyber Shadow 2021PC
Bullshit2021C64
Shovel Knight: Dig 2022PC, Switch. iOS
Truxton 2023PC
Zero Wing 2023PC
Twin Cobra 2023PC
Out Zone 2023PC
Slap Fight2023PC
Flying Shark2023PC
Fire Shark2023PC
Hellfire2023PC