Tema: MSX

MSX är en öppen datorstandard som togs fram av Microsoft med stöd av ASCII Corporation. Den första tillverkaren att lansera en dator baserat på MSX var Mitsubishi den 21 oktober 1983. Därefter följde flera andra modeller från nästan samtliga japanska elektroniktillverkare inklusive Sony, Toshiba, Yamaha, Panasonic osv, men även utländska företag som t.ex. Spectravideo och Philips. MSX hade störst framgång i Japan, men fanns så gott som globalt, mindre vanlig i Amerika. I Europa fick standarden genomslag i bl.a. Nederländerna och Spanien. MSX-standarden uppdaterades flera gånger som t.ex. med MSX2 1985.

Videon är inspelad augusti 2022, informationen om MSX är relevant men notera att själva arbetet kring Embracer Games Archive har fortlöpt, mer info om arkivets status idag finns på: embracergamesarchive.com.

Populariteten i Japan gjorde att MSX var den största spelplattformen innan Famicom fick sitt genomslag. I synnerhet Konami utmärkte sig med att släppa många spel däribland mästerverk som Metal Gear, Snatcher, Antarctic Adventure, Super Manbow, Yie Ar Kung Fu och Vampire Killer (Castlevania) för att nämna några.

Men Konami var inte ensamma, det finns flera andra nämnvärda spel som Bomber Man, Thexder, Bubble Bobble, Ys, och Buck Rogers: Planet of Zoom. Det sistnämnda är ursprungligen ett arkadspel av SEGA som faktiskt portades till MSX av svenska Intron. Även västerländska spelutvecklare gav ut spel till MSX och klassiker som Manic Miner, The Hobbit, Gauntlet och flera av Ultimate Play the Games spel letade sig till plattformen.

På Retrogathering visas en kurerad utställning i samarbete med Embracer Games Archive.

Embracer Games Archives ambition är att bevara spelhistoria genom sitt arkiv med fysiska spel. Målet är att samverka med institutioner, gräsrotsrörelser, journalister, forskare, spelförläggare och spelutvecklare i dokumenterande och bevarande av spel med syfte att främja och förvalta kulturarvet kring spel för hela spelbranschen.